Tuesday, October 12, 2010

Bila aku bercerita tentang masak-masak

Konichiwa~ oh yes..hari tok aku akan cita ttg bidang aku.. the arts of culinary..yup, aku amik diploma dalam culinary arts kat food institute of Malaysia..aku pun sik tauk pahal aku amik bidang tok..maybe aku minat seni kali..masa abis form 6 dolok, aku ada 3 pilihan bidang nok di offer oleh kolej2 swasta..list bidang pilihan aku..wahh..gila aku time ya..sik tauk nak pilih nok ne sigek..3 pilihan ya is fashion arts, music and culinary arts of course.. pelik2 course nok di offer eh..so mula lah aku brainstorm otak aku tek..mun aku amik fashion arts, mayb kt Malaysia susah sikit nk hidup.. mun bukak boutique kt paris sia bleh lah..tp aku nang suka bab design2 baju tok coz imaginasi aku tinggi tahap langit ke-8..wah3..gpun melukis ya salah satu hidden talent aku..cewwah.. so pikir punya pikir, aku out kan course fashion arts ya.. then 2nd choices, MUSIC.. ada apa dgn music? Haaaaa.. aku minat juak dalam music..nang dari dolok dah..kareh bapak ku meli guitar pake aku dolok..haha..thanx dad=).. aku pande lah sikit2 main instrument such as guitar, bass and drum..tp xda lah sampe tahap pro..instrument nok aku minat ialah drum..pantang nangga drum..haha..  berbalit ngan cita pahal aku sik amik course music ya sebabbbb..ktkorg nangga lah music kt Malaysia tok..sik pande nak up up..adohh..gne nak carik makan kedak ya?..mena sik? So aku  paksalah out kan bidang music tok..tp music tetap berirama di hatiku..ngeh3..

????


kitab2 memasak



OK, the 3rd choices…jeng jeng jeng..culinary arts..haha..What The Fish! Gne tok? Jadi anak dara di dapur lah aku tok lak? ßpersepsi negatif aku nok sik bleh pake time membuat pilihan course mok di amik dolok.. heyyy..dunia nektok sik kesah lah ko keja apa pun..janji halal..mena sik ? so what?  So aku tanyak lah dgn dak family ku,,ok or sik kalo aku amik course tok.. org pertama nok ku tanyak ialah org paling hensem kat umah.. Bapak aku si hj Ramli ya..mok tauk apa di padah nya? ‘bagus ko amik bidang architect kedong ko pande lukis ya’.. yahhhhhh.. dush! Terasa batu 20kg menghempap diriku..aku pun jawab lah.. ‘pak, roboh bangunan lak pak..mmg kmk pande lukis tp sik semesti nya memerlukan kemahiran melukis.. math pun mesti mok power juak..dah lah kmk bebal dlm bab nombor-nombor tok..lak sik pasal2 berenti setengah jalan lak’.. nahhh..tetak bapak ku dgr explainationism aku yahh..haha.. nang zassss berterus-terang.. haha.. last2 nya approve juak..thanx pak=).. 


So aku pun buat keputusan amik course nok melibatkan kuali ngan senduk ya tek..2tahun setengah course ya.. semua nya ok..aku pun cepat blaja juak..aku pk lah masak2 tok senang tek..skali tangga…huh..gila weh.. aku ingat g kata2 chef nok ngajar aku ‘korang sume kt sini bukan blaja masakan makcik2 ok..korang amik diploma,so masakan pun kene tahap diploma’.. banyak benda baru nok aku blaja.. france cuisine, Italian cuisine, asian cuisine, continental cuisine, western cuisine, basic pastry n macam2 g..1st time aku masuk kitchen, kmkorg nemiak culinary tok diberik seksaan..seksaan ya ialah ngupak bawang! Yahhhh.. suma mata kmkorg riya merah2..nang kdak org nangis..nang sik kacak lah muka ngupak bawang ya..haishhh.. sikhal..jgn sik merasa bah..haha.. aku mun kt kitchen nang aktif kdak hamster..mun masuk kelas teori, jeng jeng jeng..muncul lah mata2 sepet aku..ngantok! tp nang mencabar juak lah sepanjang aku study ya.. sepa madah masak2 tok senang? Heyy..ktkorg coba lok gakk.. ngadap api, ngadap pisok n byk g benda2 bahaya dlm kitchen ya..mun sik tahan, confirm terjun bunuh dirik kt klcc nun..ramey juak nemiak junior nok quit dr course tok time aku study dolok.reason? sik tahan..kuang3..

tok pic masa 1st semester.. full mark cake decoration ok..

tok chicken roulatte

pasta terbang..sik pyh beli kt market bah..

keadaan di kelas..lemah semangat aku..haha

time tok join competition pastry on july 2008

barisan kaki join competition

tok lah produk yg dipertandingkan.. terbang rm600 lebih polah benda tok ajak..yahhh


palak gila suma

carving buah..sik pro glak..masih mok diperbaiki g skill ya..


time tok prepare salad for 25pax

sifu kt marriot dolok.. he is top 5 chef in asia wehh..sempat g blaja ngan nya..

gila2 kt kitchen..bencik ku nangga topi marriot ya..sik kacak..hish

deco cake kt marriot

lecturer aku nok paling sempoi tp knowledge power..

selain masak, kmkorg ada blaja camne nak manage restaurant.. p/s- pompuan tok slalu bebel mulut nya..tangga mata  nya terkebil2 ya..haha

dessert

appetizer

main course

soup 2 in 1.. susah polah tok..seyes!

Alhamdullillah aku bok abis konvo bulan jun riya..yes! tamat juak azab aku..eh, no no no..byk g benda mok diblaja tok.. never end okay..serious bidang masakan tok nang best..mun lapar, g makan..even megi pun aku bleh experiment utk jadikan megi ya lebih nyaman..haha..ohya, lupak ku madah reason pahal aku amik bidang tok tek.. reason nya is bidang tok, mun ktkorg g cne2, confirm ada keja..restaurant, hotel, catering n mcam2 lagik..mun mok jd glamer, ekot stail chef wan..jadi selebriti chef..u see..dolok chef wan penah masak kuey tiaw kt tepi jalan, knktok?lu pikir lah sendiri..heheh.. org carik makan tiap2 hari..sik penah putus2..even gawat pun, everthing about foods tetap jalan..logik kan?skrg tok aku tgh ngumpul experience..aku target mok jadi tokey satu hari lak.. actually aku sik suka keja under org..better u become ur own boss n ur own workers.. food business can make $$$$$ oooo.. sik hal lah mun ada org pandang rendah ngan aku time tok..apa jak lah aku tok nok tung tang tung tang kt  dapur ya nak? Oh watever~ janji keja ku halal pake berik mkn mak bapak aku..takdir masa depan kita sik tauk gne g..okay?


pic konvo riya..diapit oleh raja n permaisuri..steady!

eh eh


Yalah cita aku nok penuh dgn bebelan ..byk g mok dicita sebenarnya..siap bleh terbit buku g..haha..next time lah aku cita g k..terit dah urat jari aku tok..hishh.. so sapa2 nok pandang rendah ttg dunia masakan tok, better don’t k.. lain org, lain style..cewah.
Pastok maybe aku nk blaja ttg pastry g..so bleh lah aku deco wedding cake aku lak..wahaha.. chiow~  


meow meow :(


2 comments:

  1. 1. Nama Blog penting dalam Blogging. Nama kau sik SEO Friendly..try look something simple senang urang mauk ingat. Kalau boleh nama nok biasa dicari urang macam...carbonara, Cheeseguy,Pancakeku,tumpik (Tok sik SEO lalu..hehe) benda yg selalu urang taip dalam google search. tapi abang rasa boleh..cuma kau kenak rajin add url kat google.

    2. Header..polah kacak sikit.

    3. Identity - Keep entri more about food,resipi...

    4. Create Bloglist..cuba cari kawan thru blogs..boleh Link

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete